Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Bundeling bijdragen over zelfmanagement van mensen met een chronische ziekte.
613.48 --- 601.5 --- chronische aandoeningen --- zelfzorg --- zelfmanagement --- patiëntenbegeleiding --- eerstelijnszorg --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Organisatie van de gezondheidszorg
Choose an application
Kindergeneeskunde --- Nursing --- Pédiatrie --- Verpleegkunde --- kinderverpleegkunde --- 604.6 --- 613.48 --- 613.62 --- communicatie --- geneeskunde --- kinderafdeling --- kinderpsychologie --- pediatrie --- Psychosomatiek - Psychologie van het ziek zijn --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Kinderverpleegkunde
Choose an application
Geen enkel thema is zo vaak beschreven in de literatuur, muziek en kunst als de liefde. Toch blijft de mens op zoek naar haar ware aard. We denken haar te kunnen definiëren en vatten maar merken steeds weer dat we tekortschieten. Liefde is ondoorgrondelijk maar levensnoodzakelijk.Liefde. Een onmogelijk verlangen? beschrijft hoe de liefde in haar voortbestaan bedreigd wordt door het consumentisme, en de kwalijke illusie dat alles maakbaar is. Bovenal is het een pleidooi om gewoon te doen. Want alleen dan, als we niks forceren, kan de liefde in volle glorie verschijnen.Deze nieuwe editie van Liefde. Een onmogelijk verlangen? verschijnt naar aanleiding van het tienjarige bestaan van het boek.https://www.academiapress.be/nl/liefde-2
Communicatie ; gezondheidszorg --- Gesprekstechnieken --- communicatie --- patiëntgericht communiceren --- communicatievaardigheden --- zorgsector --- zorgprofessionals --- Mass communications --- interpersonele communicatie --- patiëntenbegeleiding --- zorg --- 613.48 --- gezondheidszorg --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- verpleegkunde --- gesprekstechnieken --- Communicatie --- Gezondheidszorg --- Kwaliteitszorg --- Sociale vaardigheden --- Gesprekstechniek --- Liefde --- Psychologie --- Relatie
Choose an application
Stel, je werkt als verpleegkundige in een psychogeriatrisch verpleeghuis. Een vrouw vindt dat haar dementerende moeder te weinig persoonlijke aandacht krijgt. Ze zegt dat jij en je collega's haar moeder vaak te lang laten wachten voordat ze naar de wc wordt gebracht. Jij vindt deze kritiek onterecht, want je weet dat jij en je collega's jullie best doen, maar je wilt geen ruzie veroorzaken. Hoe kun je het beste reageren?1. Bronnen van kritiek2. Drie manieren van reageren3. Strategie 1 - Het familielid ontwapenen4. Strategie 2 - Probeer door de bril van het familielid tekijken5. Strategie 3 - Aandacht tonen voor gevoelens van het familielid6. Strategie 4 - Vragen naar verwachtingen7. Strategie 5 - Eigen kijk op de zaak geven8. Strategie 6 - Eigen gevoel verwoorden9. Strategie 7 - Eigen verwachtingen of oplossing verwoorden10. Strategie 8 - Er samen uit proberen te komen11. Strategie 9 - Afspraken nakomen12. Toepassen van de strategieën13. Hoe kritiek te voorkomen
Nursing --- kritiek --- communicatievaardigheden --- sociale vaardigheden --- verpleegkunde --- agressie --- 613.48 --- familiebegeleiding --- patiënten --- 613.47 --- conflicthantering --- familieparticipatie --- inspraak (democratisering, overleg) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- 324 --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- communicatie --- familie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- zorginstellingen --- Ouderenzorg.
Choose an application
chronische ziekten --- verpleegkunde --- verplegingswetenschap --- 613.48 --- Orem-theorie --- chronische patiënt --- gezondheidszorg --- levenskwaliteit --- patiënt-verpleegkundige relatie --- psychosociale begeleiding --- theorieën van de verpleegkunde --- verpleegkundig onderzoek --- 616.056.22 --- Langdurige zorgen (chronische zorgen) --- 605.9 --- autonomie --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- ziektebeleving --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- CHRONIC DISEASES --- NURSING --- dutch --- dutch. --- Chronic diseases --- Nursing --- Dutch.
Choose an application
Met dit boek geeft de auteur invulling aan het vak gezondheidskunde voor het HBO-V. Het vertrekpunt van het boek is het begrip gezondheid, de basis van de gezondheidskunde en de gezondheidswetenschappen. De meerwaarde van het boek is dat het gezondheid vanuit macro-, meso- en microniveau bekijkt. Dit is van wezenlijk belang voor verpleegkundigen die functioneren op kwalificatieniveau 5.Het boek bestaat uit 2 delen. Het eerste deel brengt de gezondheidstoestand van de bevolking in kaart aan de hand van epidemiologische gegevens, gezondheidsindicatoren en beleid. Het Health Field Concept van Lalonde vormt de leidraad bij de analyse van gezondheidsproblemen. Daarnaast biedt het model aanknopingspunten voor gezondheidsbevordering.Deel 2 gaat in op het bevorderen van de volksgezondheid via gezondheids- en patiëntenvoorlichting en preventie door verpleegkundigen. De auteur plaatst de gezondheids- en patiëntenvoorlichting op verhelderende wijze in het kader van de verpleegkundige theorievorming, gespecificeerd naar verpleegkundige diagnoses en interventies.De leerinhouden sluiten aan op de deelkwalificaties en eindtermen van niveau 5 uit de kwalificatiestructuur voor verpleegkundige opleidingen.
Gezondheidsvoorlichting --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Preventie --- 601.6 --- gezondheidsvoorlichting --- verpleegkunde --- 613.48 --- GVO --- gezondheidszorg --- patiëntenbegeleiding --- preventie --- 361 ) Gezondheidsopvoeding --- epidemiologie --- gezondheidsopvoeding --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- gvo (gez) --- preventie (gez) --- verpleegkundig beroep (gez) --- 614 --- Openbare gezondheidszorg--(zie ook {351.84}) --- gezondheidspromotie --- preventieve gezondheidszorg --- Nursing --- patiëntenvoorlichting
Choose an application
Deel 1: De kunst van het luisteren Deel 2: Hoe mensen omgaan met tegenslag en verlies Deel 3: Luisterend helpen Deel 4: Oplossingsgerichte gespreksvoering Deel 5: De verpleegrelatie Deel 6: Oefening baart kunst: casuïstiek
RVV (relationele verpleegkundige vaardigheden) --- luistervaardigheden --- oplossingsgericht --- vaardigheidstraining (gez) --- verpleegkundige opleiding (gez) --- Nursing --- verpleegkunde --- patiënt-verpleegkundige relatie --- luisteren --- sociale vaardigheden --- communicatie --- coping --- Mass communications --- 304 --- 305.8 --- 613.2 --- casestudies --- communicatieve vaardigheden --- gespreksvaardigheden --- psychologie --- verliesverwerking --- 800.95 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Luisteren --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Sociale vaardigheden --- 613.48 --- communicatievaardigheden --- Sociale pedagogie - Agogie --- Inleidingen - Hand- en leerboeken
Choose an application
Hoe reageren kinderen op ziek-zijn en opname in het ziekenhuis? Wat beïnvloedt deze reacties? Wat kan er aan worden gedaan?Deze drie vragen staan hier centraal en krijgen een uitvoerig gefundeerd antwoord.Reageren kinderen per definitie negatief: verward, depressief, agressief, Of kunnen er ook positieve aspecten worden vastgesteld: stimulering in hun sociale ontwikkeling, zelfstandiger worden ?De auteur bespreekt vooreerst de vele mogelijke reacties, die trouwens erg verschillend van aard en intensiteit blijken te zijn. Deze reacties kunnen beïnvloed worden door talrijke factoren: (on)bekendheid met het ziekenhuis, ervaringen van pijn, gemis van de ouders, angstwekkende fantasieën, zijn slechts enkele voorbeelden van de vele die hier aan bod komen.Vooral wil dit boek een antwoord geven op de vraag: wat kan er worden gedaan om van de hospitalisatie een minder akelige gebeurtenis of misschien zelfs een verrijkende ervaring te maken? Hierbij wordt uitdrukkelijk aandacht besteed aan praktische mogelijkheden en worden meteen bruikbare voorstellen geformuleerd.Deze uitgave is bestemd voor allen die beroepshalve omgaan met zieke kinderen: ziekenhuisleiders, artsen, psychologen, verpleegkundigen, therapeuten Ook vele ouders zullen er een 'leidraad' in vinden om hun zieke kind beter te begrijpen en op te vangen.
Hôpitaux --- Kinderpsychologie --- Psychologie de l'enfant --- Ziekenhuiswezen --- CHILD, HOSPITALIZED, psychology. --- patiëntenbegeleiding --- kinderpsychologie --- kinderen in het ziekenhuis --- Child, Hospitalized --- 616-053.2 --- kind en ziekenhuis --- 416.1 --- 604.6 --- 605.2 --- 613.48 --- 613.62 --- kinderverpleegkunde --- opname patiënt --- pediatrie --- Kind en ziekenhuis --- Kinderverpleegkunde --- 362.11 --- 159.987 --- psychology. --- Pediatrie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Psychosomatiek - Psychologie van het ziek zijn --- Kindergeneeskunde - Pediatrie --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- CHILD --- HOSPITALIZED --- psychology --- 613.47 --- kind en ziekenhuis (gez) --- Child --- Hospitalized --- Psychology. --- Enfants--Soins hospiltaliers --- Kinderen--Ziekenhuisverpleging
Choose an application
patiëntenbegeleiding --- psychosomatiek --- kanker --- 616-006 --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Kanker --- psychosociale zorg --- 605.91 --- Kanker --- Psychosociale hulpverlening --- Kankerpatiënt --- Oncologie (kanker) --- Patiëntenbegeleiding --- Oncologie (gezwelziekten, kanker, kwaadaardige gezwellen, sarcoma) --- 616.006 )* ONCOLOGIE --- kwaadaardige gezwellen --- patiënt --- psychologie --- 613.48 --- kankerverpleegkunde (gez) --- patiëntenbegeleiding (gez) --- oncologie (gezwelziekten) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- kankerverpleegkunde --- oncologie --- 616-006 Tumours. Neoplasms. Blastomata. Choristomata. Hamartomata. Oncology --- Tumours. Neoplasms. Blastomata. Choristomata. Hamartomata. Oncology --- 362.11 --- 61 --- kanker, oncologie --- (zie ook: informed consent) --- Oncologie --- Kankerpatiënten --- Holisme --- Kankerverpleegkunde
Choose an application
Inhoud : 1. De rechten van de patiënt - 2. Patiënteneducatie - Concepten en definities - 3. Referentie van een ontwikkeling van de patiënteneducatie binnen een ziekenhuisinstelling - 4. De opleidingen patiënteneducatie - 5. De educatieve activiteiten in de ziekenhuisinstellingen - De Minimale Verpleegkundige Gegevens - 6. Management van de patiënteneducatie in de verpleegeenheden en de sectoren van de instellingen - Nawoord - Bibliografie - Eindnoten
Patiëntenopvoeding --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHB:Psychiatrie --- patiëntenopvoeding --- verpleegkunde --- 613.48 --- patiëntenbegeleiding --- patiëntenrecht --- patiëntenvoorlichting --- ziekenhuizen --- 601.6 --- 613.47 --- MVG --- ethiek --- gezondheidszorg --- opvoeder --- 616.083 )* VERPLEEGKUNDE --- minimale verpleegkundige gegevens --- patiënt- verpleegkundige relatie --- patiënten --- patiëntrecht --- ziekenhuisbeleid --- Zorgrelatie --- GVO --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- patiëntenrechten --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding; algemeen --- De patiënt in het ziekenhuis --- educatie --- management --- recht en wetgeving --- ziekenhuis --- Patiënteneducatie --- Patiënteneducatie. --- Nursing --- Didactics of medicine --- MVG (minimale verpleegkundige gegevens) --- gezondheidspromotie --- patiëntenverenigingen
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|